دولت برای کاهش فقر چه برنامه ای دارد؟

به گزارش وبلاگ همصحبت، دبیر ستاد بودجه سال 1401 گفت: دولت برنامه های متنوعی برای کاهش فقر مطلق و حمایت از محرومیت زدایی دارد؛ اما برنامه هایی که از آن صحبت می گردد چیست؟

دولت برای کاهش فقر چه برنامه ای دارد؟

آن طور که خبرگزاری دانشجو گزارش داده حیدرعلی نوری دبیر ستاد بودجه 1401 با اشاره به نقاط قوت لایحه بودجه سال 1401 گفت: رویکرد های جدی در رابطه با اصلاح ساختار بودجه طراحی شد که در پی بهبود شاخص های کلان بودجه از جمله تراز عملیاتی، خالص دارایی های سرمایه ای و مالی هستیم.

دبیر ستاد بودجه 1401 سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه سهم اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای (عمرانی) از بودجه عمومی نسبت به سال 1400 افزایش 5 درصدی دارد، گفت: اعتبارات عمرانی به نسبت بودجه امسال نیز برای سال 1401 بالغ بر 43 درصدی رشد یافته است.

وی با اشاره به اینکه در پی کنترل مصارف هزینه ها از جمله رشد سهم حقوق و دستمزد در بودجه عمومی هستیم، اضافه کرد: کاهش 15 درصدی سایر اعتبارات هزینه ای، اصلاح سیاست ارز ترجیحی و پیش بینی آثار جبرانی آن در یارانه های تبصره 14 از دیگر رویکرد های تازه است.

نوری ادامه داد: برنامه محور شدن بودجه سال 1401، افزایش کارایی منابع و مصارف به وسیله پیوند بین عایدی ها و هزینه های دستگاه های اجرایی و اصلاحات صندوق های بازنشستگی در راستای پایداری مالی صورت می گیرد.

این مقام مسئول به مسئله فراوری، اشتغال و رشد مالی پرداخت و یادآور شد: حمایت های دولت از فراوری و اشتغال به واسطه تشکیل صندوق پیشرفت و عدالت ایران به صورت ملی و استانی انجام خواهد شد و بدین منظور 150 هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: اختصاص مبلغ 30 هزار میلیارد تومان از محل واگذاری و فروش سهام شرکت های دولتی و فروش اموال و افزایش به سرمایه بانک های دولتی برای این است تا بانک ها بتوانند 3 برابر آن را برای حمایت از فراوری و اشتغال اختصاص دهند. حمایت از مشارکت عمومی خصوصی در اجرای طرح های تملک دارایی های سرمایه ای با اختصاص 30 درصد اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای پیش بینی شده که برای این منظور صندوق تثبیت بورس به منظور حمایت از بازار های مالی به مقدار 6 هزار میلیارد تومان راه اندازی می گردد.

به گفته دبیر ستاد بودجه 1401 سازمان برنامه و بودجه مبلغ 20 هزار میلیارد تومان از محل فروش اموال وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از زیرساخت های بخش کشاورزی اختصاص می یابد. بعلاوه 3،400 میلیارد تومان از بودجه عمومی برای توسعه آبیاری تحت فشار و اجرای الگوی کشت به وسیله اهرم سازی به همراه منابع صندوق توسعه ملی و نظام بانکی و منابع شرکت های دولتی و منابع نهاد های عمومی بهره گرفته خواهد شد.

نوری به برنامه های متنوع در لایحه بودجه سال آینده اشاره نمود و ادامه داد: واگذاری اعتبار لازم برای اجرای طرح های ملی با ماهیت استانی به استان های مربوطه به مقدار 6.3 هزار میلیارد تومان، اختصاص 32 هزار میلیارد تومان بابت استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع عادلانه و برطرف تبعیض و ارتقا سطح منطقه ها کمتر پیشرفته و تحقق پیشرفت و عدالت در استان ها، افزایش اعتبارات تأمین آب، آبرسانی اضطراری به شهر ها و روستا ها با اولویت جبران حق آبه های قانونی منتقل شده به بخش شرب به مقدار 13 هزار میلیارد تومان از محل ردیف های متفرقه در نظر گرفته شده است.

وی حمایت از سلامت مردم از محل بودجه عمومی، مالیات بر ارزش اضافه کرده و هدفمندی یارانه ها به مقدار 173 هزار میلیارد تومان را از دیگر برنامه دانست و عنوان نمود: حمایت از واحد های فراوری و صنفی آسیب دیده از کرونا با کاهش 5 واحد درصد از مالیات واحد های فراوریی و صنفی در دستور کار قرار گرفته است.

منبع: تجارت نیوز

به "دولت برای کاهش فقر چه برنامه ای دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت برای کاهش فقر چه برنامه ای دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید