دوره پنهان بیماری ام. اس چقدر است؟

به گزارش وبلاگ همصحبت، ام. اس، بیماری مزمنی است که عمدتا جوانان را درگیر می نماید و روندی رو به رشد در دنیا دارد. سوال این است که چگونه می گردد از بروز این بیماری پیشگیری کرد و در عین حال علائم آن چیست؟

دوره پنهان بیماری ام. اس چقدر است؟

به گزارش ایسنا، بیماری ام اس، بیماری مزمنی است که عمدتا جوانان را درگیر می نماید. در عین حال بر اساس اعلام انجمن ام. اس ایران، زنان دو تا سه برابر بیش از مردان درگیر این بیماری می شوند. زیرا بروز بعضی بیماری های خود ایمنی در زنان بیشتر است که هنوز دلیل آن معین نیست. گفته می گردد ممکن است تاثیرات هورمون های زنانه در بروز این بیماری ها موثر باشد.

در عین حال در این بیماری علائم بالینی بسته به اینکه کدام قسمت از سیستم عصبی درگیر می گردد، فرق دارد؛ به طوری که ممکن است به صورت تاری دید یک چشم بروز نموده یا به صورت ضعف اندام ها یا به صورت اختلال تعادل و اختلال در حرکت یا به صورت اختلال ادراری خودش را نشان دهد. اگر این علائم در فرد جوانی دیده شد و بالای 24 ساعت به طول انجامید، این فرد احتیاج به مشاوره با متخصص مغز و اعصاب دارد.

دوره نهفته ام. اس

دوره پنهان بیماری ام اس فرق دارد. به طوری که ممکن است در بعضی افراد برای ماه ها و سال ها پنهان بماند. در عین حال در بعضی افراد ممکن است در آغاز بیماری خودش را نشان دهد. این موضوع بستگی به این دارد که پلاک التهابی در کجای مغز ظاهر می گردد.

در بعضی جا ها که بدون علامتند، ممکن است هیچ علائم بالینی نداشته باشد و بیماری به صورت پنهان بماند. در عین حال زمان تشخیص بیماری و اینکه در زمان تشخیص بیمار در چه مرحله ای از بیماری واقع شده است، در درمان موثر است. هرچه تشخیص و درمان سریع تر انجام گردد، بهتر خواهد بود.

روند رو به رشد ام. اس در جهان و ایران

باید توجه کرد که مهمترین معیار های تشخیصی برای ام اس معاینه بالینی پزشک و قطعی کردن تشخیص به وسیله ام آرآی است. گفته می گردد که در کل جهان بیماری ام. اس روند نسبتا رو به رشدی را دارد و افزایشی در بسیاری از کشور های جهان دیده شده و این بیماری روند رو به رشدی را در جهان طی می نماید.

تعداد بیماران مبتلا به ام. اس هم در کل جهان افزایش یافته است. بعلاوه بنابر اعلام انجمن ام اس ایران، در کشور ما هم این روند طی دو دهه اخیر رو به افزایش بوده است.

دلیل و درمان بیماری ام. اس

تحقیقات بسیاری در زمینه بیماری ام اس در کل جهان در حال اجرا است که این تحقیقات عمدتا درباره شناخت دلیل بیماری و در حوزه درمان آن است. در حوزه شناخت بیماری به نظر می رسد که یک عامل منفرد منجر به بروز این بیماری نمی گردد، بلکه مجموعه ای از عوامل ژنتیکی و محیطی که در راس آن ها یک عامل ویروسی است، موجب ایجاد بیماری ام اس می گردد.

از طرفی در حوزه درمان عمدتا روند به سمت استفاده از دارو های پرقدرت تر برای کنترل بیماری است و بعلاوه دارو هایی که با عوارض کمتر، قدرت بیشتری داشته و سرکوب گر سیستم ایمنی هستند.

باید توجه کرد که از آنجایی که بیماری ام اس، یک بیماری خود ایمنی است و سیستم ایمنی به صورت سرکش و مهار نشده بافت عصبی را مورد حمله قرار می دهد، عمده دارو ها کوشش شان این است که سیستم ایمنی را سرکوب و تا حدودی مهار نمایند.

بروز ام. اس 15 درصد کاهش می یابد، اگر...

از آنجایی که دلیل بیماری ام اس به صورت قطعی معین نیست، در حوزه پیشگیری توصیه جدی وجود ندارد، اما با این حال به نظر می رسد که کاهش استرس های اجتماعی، استفاده از ویتامین D، ورزش در زمان نوجوانی و جوانی، پرهیز از سیگار و دخانیات مهم ترین فاکتور های ارائه شده در زمینه پیشگیری از بیماری ام اس باشند؛ به طوری که گفته می گردد مثلا اگر در جامعه ای سیگار در بین نوجوانان و جوانان برچیده و ترک گردد، 15 درصد از بروز بیماری ام اس کاهش پیدا می نماید.

منبع: فرارو

به "دوره پنهان بیماری ام. اس چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوره پنهان بیماری ام. اس چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید