خبرنگاران پرورش لاله!

به گزارش وبلاگ همصحبت، اگر بخواهید چند گیاه را نام ببرید که شما را به یاد نوروز می اندازند، به احتمال زیاد یکی از آنها گل لاله است!

خبرنگاران پرورش لاله!

این گل زیبا هم مانند سنبل رسیدن بهار را خبر می دهد. جالب است بدانید گل لاله اولین بار در ترکیه مورد کشت و کار قرار گرفت. بعضی ریشه نام انگلیسی لاله Tulip را برگرفته از کلمه ترکی tulbend، که به معنای عمامه و دستار است، می دانند و معتقدند گل لاله به خاطر شباهتش این نام را گرفته است.

لاله در واقع یک گیاه چند ساله پیازی است که در بهار گل های خود را نمایان می کند. 15 گونه مختلف لاله وجود دارد که شکل گل و زمان گلدهی متفاوتی دارند. می توانید چند گونه لاله را برای کاشت انتخاب کنید و آنها را مخلوط با هم بکارید تا مدت بیشتری گل داشته باشید.

شرایط رشد

- نور

اگر لاله را در بیرون از خانه می کارید، آن را در جایی با آفتاب کامل قرار دهید. این گیاه شرایط نوری آفتاب کامل تا مقداری سایه را تحمل می کند. لاله ای که درون خانه نگهداری می کنید هم باید در کنار پنجره ای آفتابگیر باشد. اگر گیاه را در سایه زیاد نگهداری کنید، گل ها کوچک و ضعیف می مانند.

- آبیاری

زمانی که گیاه گل دارد، هر زمان که خاک گیاه خشک شد نسبت به آبیاری آن اقدام کنید. البته نگذارید خاک گلدان کاملا خشک شود و قبل از آن آبیاری را انجام دهید. بهترین حالت آن است که در بین دو آبیاری تنها سطح خاک خشک شود.

- خاک

لاله به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد. خاکی شنی حاوی مواد ارگانیک بهترین گزینه برای کاشت لاله است. اگر بتوانید خاکی اندکی اسیدی برای گیاه فراهم کنید عالی است.

- کاشت لاله

پیاز لاله برای گلدهی به یک دوره سرما نیاز دارد و می توان آن را در پاییز کاشت. پیاز گیاه را باید در عمقی 3 برابر قطر پیاز بکارید. پیازهای کوچک را در عمق 12 تا 15 سانتی متری خاک بکارید و پیازهای بزرگ تر را در عمق 20 تا 25 سانتی متری. در هنگام کاشت به پیاز کود دهید و آن را به خوبی آبیاری کنید. اگر گیاه را در بیرون از خانه کاشته اید و باران نمی بارد، و همچنین اگر آن را در درون خانه کاشته اید، تا زمانی که هوا سرد است گیاه را هر هفته آبیاری کنید. اگر زمین در بین دو آبیاری خشک نشده بود، فاصله آبیاری را بیشتر کنید. زمانی که برگ های گیاه در بهار جوانه زد، مجددا گیاه را تغذیه کنید. پیاز لاله بسیار به پوسیدگی حساس است، هرگز آن زیاد آبیاری نکنید.

- بعد از تمام شدن گلدهی

وقتی گلدهی گیاه تمام شد و گلبرگ ها شروع به افتادن کردند، به برگ ها اجازه رشد بدهید، برگ ها در حال تغذیه کردن پیاز هستند. البته می توان ساقه گل دهنده را بعد از گلدهی جدا کردن تا از دانه دادن گیاه جلوگیری شود. زمانی که برگ های گیاه هم خشک شدند و مردند، می توانید پیاز را از خاک بیرون بکشید. اگر پیاز را درون خاک نگه می دارید باید بدانید که به آبیاری زیادی نیاز ندارد و حتی می توان آن را در طول تابستان تا اواخر پاییز به کل آبیاری نکرد.

- گلدهی در بهار سال بعد

اگر گیاه تان در بهار سال بعد به گل نرفت، این می تواند نشانه آبیاری زیاد در تابستان، سرد نبودن هوا در زمستان و یا خورده شدن پیاز از طریق آفات باشد.

تکثیر

برای تکثیر لاله هم مانند دیگر گیاهان پیازی می توان از تقسیم پیاز استفاده کرد. برای این منظور از گیاهان بزرگ تر استفاده کنید. زمانی که گل لاله تان بزرگ شد و پیاز بزرگی تشکیل داد، بر روی پیاز اصلی در پی پیازهای کوچکی بگردید که بر روی آن تولید شده اند. اجازه دهید این پیازهای کوچک اندکی بزرگ تر شوند و ریشه تشکیل دهند. سپس بعد از تمام شدن فصل گلدهی و خشک شدن شاخسار گیاه، پیاز را از خاک بیرون بکشید، خاک اطراف آن را تا حدودی تمیز کنید و سپس با استفاده از تیغ یا چاقویی تیز و تمیز پیاز کوچک را از پیاز مادر جدا کنید. در این هنگام حواستان باشد که پیاز کوچک هم را به همراه مقداری ریشه ببرید. به این ترتیب در پاییز بعد 2 گیاه لاله خواهید داشت که می توانید هر دو پیاز را در گلدان یا باغچه بکارید.

منبع: فوت و فن / thespruce.com

به "خبرنگاران پرورش لاله!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پرورش لاله!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید