حمید خطیب شهیدی درگذشت

به گزارش وبلاگ همصحبت، حمید خطیب شهیدی، استاد پیشکسوت باستان شناسی ایران درگذشت.

حمید خطیب شهیدی درگذشت

به گزارش دنیای سفر به نقل از ایسنا، مهرداد ملکزاده، باستان شناس و از شاگردان خطیب شیهدی خبر درگذشت این استاد باستان شناس را تایید نموده است. بعلاوه جبرئیل نوکنده، رییس موزه ملی ایران درگذشت خطیب شهیدی را برای جامعه باستان شناسی ایران ضایعه ای اسفناک توصیف کرد.

حمید خطیب شهیدی سال 1327 در مراغه زاده شد. در سال 1351 کارشناسی باستان شناسی خود را از دانشگاه تهران گرفت و در سال 1975 میلادی دکتری خود را از دانشگاه ناپل شرقی ایتالیا دریافت کرد. دکتر خطیب شهیدی به زبان های انگلیسی، ترکی و ایتالیایی مسلط بود. تخصص اصلی اش آنالیز وجوه تاریخی و فرهنگی برآمدن تمدن اورارتو در شمال غرب ایران و نیمه شرقی فلات آناتولی بود و در این باره کتاب ها و مقالات متعددی به فارسی و انگلیسی و ایتالیایی منتشر کرد.

او از سال 1352 تا 1365 کارشناس مرکز باستان شناسی ایران بود. در فاصله سال های 1356 تا 1358 استادیار دانشگاه فارابی اصفهان شد و از سال 1377 تا 1390 استادیار گروه آموزشی باستان شناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس بود. خطیب شهیدی نزدیک به 40 فصل برنامه میدانی باستان شناختی را در ایران، از جمله محوطه های شروع دوران تاریخی و فرهنگ و تمدن اورارتویی، همانند بسطام و حسنلو سرپرستی و راهبری نموده بود.

خطیب شهیدی از میانه دهه 80 خورشیدی عضو مؤثر کارگروه واژه گزینی باستان شناسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود.

سیدمحمد بهشتی، رییس اسبق پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری سال 97 در شب حمید خطیب شهیدی که به همت مجله بخارا برگزار گردید، وجود خطیب شهیدی را در جامعه باستان شناسی یک غنیمت دانسته و گفته بود: اگر پنج نفر در دنیا حرفی برای گفتن درباره دوره اورارتویی داشته باشند، یکی از آن ها خطیب شهیدی است.

منبع: دنیای سفر

به "حمید خطیب شهیدی درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمید خطیب شهیدی درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید