جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه ششم اسفندماه 99

به گزارش وبلاگ همصحبت، شاخص بورس بالاخره بعد از دو هفته ریزش پیاپی، سبزپوش شد. در ابتدای معاملات امروز شاهد رشد چهار هزار و 300 واحدی شاخص کل بودیم و اغلب نماد های شاخص ساز بازار بازار به رنگ سبز درآمدند، اما بعد از گذشت 10 دقیقه از آغاز معاملات، فرایند صعودی متوقف شد و شاهد کاهش نسبی آن هستیم. در لحظه نگارش این متن که 30 دقیقه از آغاز بازار گذشته، شاخص کل هزار و 800 واحد بالاتر از دیروز ایستاده و 15 صدم درصد رشد نموده است. شاخص هم وزن با کمترین نوسان ظاهر شده و دو صدم درصد افزایش دارد. در بین نماد های شاخص ساز امروز فملی، فولاد، فارس و کچاد با تاثیر مثبت بر شاخص کل و شستا، خودرو و شتران با تاثیر منفی بر شاخص کل به بازار آمده اند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه ششم اسفندماه 99

اکثریت همچنان در دست قرمزهاست

به گزارش وبلاگ همصحبت، در ساعات ابتدایی معاملات امروز چهارشنبه، از مجموع 317 نماد بورسی حدود 200 نماد در مدار نزولی حرکت می نمایند و 117 نماد با افزایش قیمت سهام روبرو شده اند. موردی که نشان می دهد امروز هم دو سوم بازار قرمزپوش است. در بازار فرابورس هم از مجموع 184 نماد معامله شده در ساعات ابتدایی بازار امروز، 122 نماد ارزش سهام خود را از دست داده اند و 62 نماد در جهت صعودی حرکت می نمایند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز چهارشنبه ششم اسفندماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

بخش عمده نقشه بازار در ساعات ابتدایی معاملات رنگ قرمز خود را حفظ نموده است. البته همچنان جای امیدواری است که ارزش معاملات نمادهای شاخص ساز بیشتر شده و شاهد فرایند صعودی در بین صندوق های سرمایه گذاری به عنوان پیشروهای بازار هستیم. در این گروه که بیشترین آمار معاملات را به خود اختصاص داده اند، شاهد فرایند صعودی و رشد سه و چهار درصدی دارا یکم و پالایش هستیم. صندوق های سهامی ETF هم عموما در حدود سه درصد رشد نموده اند. گروه فلزات اساسی امروز هم مثل روز گذشته بهترین شرایط را بین گروه های مختلف بازار تجربه می نماید. فولاد و فملی در مدار صعودی گام برمی دارند و کاوه، فجر و فرزین آنها را همراهی می نمایند. هرچند، همچنان نمادهای قرمزرنگی مثل کیمیا، ککویر، فرآور و ذوب در این گروه به چشم می آیند. در بین بانک ها و موسسات اعتباری، نماد وپارس سرجایش متوقف شده و با قیمت روز گذشته معامله می گردد. دیگر نمادهای بانکی از جمله وتجارت، وبملت و وبصادر فرایند نزولی دارند و شاهد تشکیل صف فروش هستند. در گروه خودرو و ساخت قطعات اغلب نمادهای قرمزرنگ هستند. خساپا هنوز به صف فروش نرسیده اما خودرو، خگستر، خبهمن و دیگر نمادهای گروه دچار این صف شده اند. هلدینگ ها از جمله شستا هم شرایط مشابهی را تجربه می نمایند. در غیاب شپنا، گروه فرآورده های نفتی به دو نیمه تقسیم شده. شبریز و شبندر کمی افزایش قیمت پیدا نموده اند و شتران و ونفت شاهد تشکیل صف فروش هستند. محصولات شیمیایی امروز بازار نسبتا سبزرنگی را تجربه می نمایند و در بین آنها پترول، نوری، تاپیکو و آریا افزایش قیمت نسبی دارند. امروز غذایی هاف فعالیت های کمکی نهادهای اقتصادی، هتل و رستوران، استخراج کانه های فلزی، قندی ها، ماشین آلات، عرضه برق و گاز و خدمات فنی مهندسی از جمله گروه ها قرمزرنگ بازار هستند.

عرضه اولیه اپال؛ شروع دوره ثبت سفارش

عرضه اولیه سهام شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس با نماد اپال صبح امروز شروع شد. دوره ثبت سفارش بر اساس پیغام ناظر ساعت 9 و 30 دقیقه تا 12 و 30 دقیقه معین شده است. در این عرضه اولیه، یک میلیارد و 400 میلیون سهام اپال معادل هفت درصد این شرکت عرضه خواهد شد که یک میلیارد و 120 میلیون سهم آن در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. هر کس می تواند تا سقف 400 سهم با قیمت حداکثر هزار و 250 تومان سفارش خرید ثبت کند. موردی که نشان می دهد نقدینگی مورد احتیاج برای شرکت در این عرضه اولیه حدود 500 هزار تومان است. در عرضه اولیه قبلی تعداد مشارکت نمایندگان به قدری پایین بود که نهایتا به تمام خریداران به طور کامل سهام عرضه شده تعلق گرفت و به احتمال زیاد با توجه به شرایط فعلی بازار این اتفاق تکرار خواهد شد و خریداران تا سقف مورد نظر یعنی 500 هزار تومان صاحب سهام اپال می شوند. ابهام در شیوه قیمت گذاری و همچنین کمپین بعضی فعالان بورس تحت عنوان اپال نمی خریم از جمله حواشی این عرضه اولیه بد موقع است.

خودنمایی دوباره صف های فروش

با معکوس شدن فرایند صعودی بورس، رفته رفته به تعداد نماد های دارای صف فروش در بازار اضافه شد. تا جایی که در ساعات سرانجامی معاملات امروز شاهد تشکیل صف فروش برای 460 نماد هستیم که 70 درصد بازار سرمایه را تشکیل می دهند. ارزش کل صف های فروش امروز به چهار هزار و 500 میلیارد تومان می رسد. در طرف مقابل امروز تنها 41 نماد معادل شش درصد بازار صف خرید دارند و ارزش کل صف های خرید نهایتا کمتر از 400 میلیارد تومان است.

برکت؛ سنگین ترین صف فروش بازار

نماد شرکت دارویی برکت امروز برای دومین روز متوالی در صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش نهاده شده است. ارزش صف فروش برکت تا ساعات سرانجامی معاملات امروز به حدود 150 میلیارد تومان رسید. نماد بانک دی با صف فروش 132 میلیارد تومانی در رتبه دوم و خساپا با صف فروش 92 میلیارد تومانی در رتبه سوم سنگین ترین صف های فروش ایستاده است. از جمله دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین در بازار امروز می توان به شپنا، پتایر، خودرو، خگستر، کدما، کزغال، سمگا، گدنا و غصینو اشاره نمود.

بالبر؛ سنگین ترین صف خرید بازار

در بازار قرمزرنگ امروز، فهرست صف های خرید چندان طولانی نیست. در صدر این فهرست نماد بالبر متعلق به شرکت کابل البرز به چشم می خورد که ارزش صف خرید آن حدود 24 میلیارد تومان است. کسعدی با صف خرید 11 میلیارد تومانی هم در رتبه دوم واقع شده است. رافزا، کزغال، غگیلا و شصدف هم پای ثابت فهرست صف های خرید هستند و همچنان به فرایند صعودی خود بعد از عرضه اولیه ادامه می دهند.

فرایند صعودی بورس دوام نیاورد

شاخص کل بورس تهران در سرانجام معاملات امروز چهارشنبه ششم اسفندماه با کاهش پنج هزار و 915 واحدی به رقم یک میلیون و 205 هزار و 727 واحد رسید و در آستانه خروج از کانال 1.2 میلیونی نهاده شد. امروز شاخص کل در ابتدا صعودی بود، اما مدت زیادی طول نکشید که دوباره صف های فروش به جان بازار افتادند و باعث کاهش 49 صدم درصدی شاخص کل شدند. شاخص هم وزن هم امروز 16 صدم درصد کاهش پیدا کرد. عمده فرایند نزولی شاخص کل در بازار امروز بر دوش نماد های شپنا، شستا، وغدیر، وپاسار و فارس بود و کچاد و فملی با تاثیر مثبت بر شاخص کل در بازار ظاهر شدند.

نقشه بازار در سرانجام معاملات روز چهارشنبه ششم اسفندماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار در سرانجام معاملات امروز برای بار دیگر به رنگ قرمز درآمد. صندوق های سرمایه گذاری در صدر بیشترین آمار معاملات بودند و در بین آن ها صندوق های دولتی دارا یکم و پالایش تا 1.5 درصد ارزش خود را از دست دادند. دیگر صندوق های سرمایه گذاری سهامی هم عموما نزولی بودند. گروه فلزات اساسی که در ابتدای بازار فرایند صعودی داشت، تا ساعات سرانجامی به رنگ قرمز درآمد و شاهد کاهش قیمت سهام فملی و فولاد تا 1.5 درصد قیمت روز گذشته بودیم. در بین بانک ها وپارس از معدود نماد هایی بود که توانست رنگ سبز خود را حفظ کند و دیگر نماد های بانکی از جمله وتجارت، وبملت و وبصادر عموما با صف فروش به کار خود سرانجام دادند. محصولات شیمیایی، انبوه سازی، فرآورده های نفتی، سرمایه گذاری، خودرو، محصولات غذایی، هلدینگ ها، دارویی ها، نهاد های اقتصادی و لیزینگ ها از جمله گروه های سراسر قرمزرنگ بازار امروز بودند.

این گزارش به روزرسانی می گردد...

منبع: فرارو

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه ششم اسفندماه 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه ششم اسفندماه 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید