فراوری ماده ای شبیه استخوان از باکتری

به گزارش وبلاگ همصحبت به نقل از نیواطلس، کربنات کلسیم یک ماده جالب است که قدرت، سبکی و تخلخل را دارا است.

فراوری ماده ای شبیه استخوان از باکتری

البته این نخستین بار نیست که اشیایی از کربنات کلسیم با چاپ سه بعدی ساخته می شوند. روش های پیشین شامل خارج شدن ژل حاوی ذرات معدنی از پرینت است که بعدا خشک و سخت می گردد. بعضی اشیایی که با این روش ها ساخته می شدند نرم و شکننده بودند یا پس از خشک شدن، مقدار آنها کوچک تر می شد، در نتیجه ترک هایی به وجود می آمد و شکل آن تغییر می کرد.

محققان موسسه تحقیقاتیEPFL سوییس یک باکتریوم به نام Sporosarcina pasteurii را با یک ژل پلیمری حافظ محیط زیست ترکیب کردند. ترکیب حاصل باکتواینک(BactoInk)نام دارد که به شکل دلخواه از پرینتر خارج می گردد و اشیایی ژلاتینی با ساختار سه بعدی داربست مانندی را تشکیل می دهد که باکتری در آن جای می گیرد.

در مرحله بعد شی چاپ شده در معرض یک محلول حاوی اوره قرار می گیرد. این امر سبب می گردد باکتری کربنات کلسیم سخت فراوری کند که به طور اتوماتیک جایگزین ژل نرم می گردد. در نهایت شی مذکور در محلول اتانول فروبرده می گردد تا باکتری را از بین ببرد.

در آزمایش هایی که تا به امروز اجرا شده، محصول ساخته شده با بیش از 90 درصد کربنات کلسیم طی 4 روز ساخته شده است. با پیشرفت این فناوری اشیا ساخته شده نیز بهبود می یابند.

محققان امیدوارند این ماده در آینده برای فراوری مرجان مصنوعی به کار رود که با پولیپ های مرجانی پر شده و پس از قرار گرفتن در صخره های آسیب دیده به مرجان های واقعی تبدیل می شوند. این ماده احتمالا به طور مستقیم روی جراحات جایی که استخوان از بین رفته خراج می گردد و یک استخوان نو تشکیل می دهد تا فضای خالی را پر کند.

بعلاوه می توان از این ماده برای ترمیم تکه های آسیب دیده مجسمه ها استفاده کرد. این تحقیق اخیرا در ژورنالمتریالز تودی منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "فراوری ماده ای شبیه استخوان از باکتری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری ماده ای شبیه استخوان از باکتری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید