بهانه عجیب مسئولان برای ناکامی: ارتفاع از سطح دریا

به گزارش وبلاگ همصحبت، وزنه برداران اعزامی ایران به مسابقات جهانی پیروز به کسب یک مدال طلا و سه نقره شدند. رضا دهدار برای ایران یک مدال طلا و یک نقره کسب کرد و کیانوش رستمی و مهدی کرمی 2 مدال دیگر ایران را در این دوره از مسابقات ضرب کردند. تیم ایران بعلاوه در این مسابقات با پنج پله سقوط نسبت به سال گذشته در جایگاه هفتم نهاده شد.

بهانه عجیب مسئولان برای ناکامی: ارتفاع از سطح دریا

وزنه برداری ایران در سال 2021 به عنوان نایب قهرمانی رسیده بود.

یکی از مشکلاتی که قهرمانان کشور های مختلف در کشور کلمبیا با آن دست به گریبان بودند شرایط اقلیمی کشور میزبان و ارتفاع شهر بوگوتا از سطح دریا و کمبود اکسیژن بود که موجب شد تا شمار زیادی از ورزشکاران نتوانند 6 حرکت خود را به صورت کامل انجام دهند. شرایطی که اکنون به کلید واژه مربیان و مدیران تیم ملی برای توجیه نتایج نفراتی اعزامی به مسابقات کلمبیا تبدیل شده است.

کمبود اکسیژن و ارتفاع از سطح دریا در شهر بوگوتا واقعیتی است که نمی گردد آن را انکار کرد، اما آیا مدیرانی که امروز از این شرایط گلایه دارند در چند ماه گذشته راهکاری برای عبور از این مشکل ارائه کردند؟ گلایه از شرایط اقلیمی کشور کلمبیا در حالی است که فدراسیون بین المللی وزنه برداری 6 اردیبهشت سال 1401، کشور کلمبیا را به عنوان میزبان مسابقات جهانی انتخاب کرد و تیم تازه مدیریتی و فنی فدراسیون از 31 خرداد کار خود را به صورت رسمی شروع نموده و یکی از مهمترین اهداف آنان حضور قدرتمند در مسابقات جهانی بود.

اما چرا شرایط اقلیمی و جغرافیایی میزبان نمی تواند بهانه بعضی از رکورد های ملی پوشان باشد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت همانگونه که مربی باید بر تمرین، تغذیه و ساعات استراحت ورزشکار نظارت داشته باشد، آنالیز شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور میزبان را نیز از وظایف کادر فنی و مدیر تیم های ملی است.

تعجب برانگیز آن است که بعضی از مدیران و اعضای کادر فنی تیم ملی پس از خاتمه مسابقات در مصاحبه های خود اعلام کردند که در کلمبیا با شرایط پیش بینی نشده روبرو بودند و نفس کشیدن برای آنان مشکل بود. اما سوالی که از این مسوولان مطرح می گردد آن است که چگونه یک مدیر باتجربه که سابقه حضور در تورنمنت های بزرگ جهانی و المپیک را به عنوان سرمربی و ورزشکار در کارنامه دارد باید از شرایط جغرافیایی میزبان بی خبر باشد. آیا 6 ماه برای سنجش شرایط مختلف اقلیمی و جغرافیایی کلمبیا کافی نبود؟

بوگوتا میزبان مسابقات جهانی شهری با ارتفاع 2 هزار 600 متر از سطح دریا است و مدیر تیم های ملی هم به خوبی می داند که این ارتفاع برای رشته رکوردی مانند وزنه برداری مشکل ساز خواهد بود. بعلاوه اختلاف ساعت این کشور با ایران موجب اختلال در برنامه های خواب ملی پوشان تا چند روز خواهد شد و این واقعیت های یک تورنمنت بزرگ آن هم در یک کشور در آن سوی کره زمین است.

حال چرا با وجود چنین شرایط اقلیمی محل تمرینات تیم ملی وزنه برداری به گونه ای انتخاب نشد که از لحاظ ارتفاع شهر تا حدودی به بوگوتا شباهت داشته باشد؟ انتخاب شهر تهران به عنوان محل تمرین پولادمردان یکی از اشتباه های تیم فنی وزنه برداری ایران بود، زیرا تهران با ارتفاع یک هزار و 360 متر از سطح دریا تفاوت فراوانی با بوگوتا دارد.

در میان شهر های ایران شهرکرد با ارتفاع 2 هزار 60 متر از سطح دریا نزدیک ترین شرایط به بوگوتا داشت و در گذشته و پیش از برگزاری بازی های المپیک 2016 ریو نیز میزبان تمرینات تیم ملی بود. اینکه چرا کوروش باقری به عنوان مدیر فنی تیم های ملی و سعید علی حسینی به عنوان سرمربی تیم ملی نسبت به شرایط اقلیمی و جغرافیایی کلمبیا بی تفاوت بودند مقوله ای است که باید این 2 قهرمان به آن پاسخ دهند.

منبع: فرارو

به "بهانه عجیب مسئولان برای ناکامی: ارتفاع از سطح دریا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهانه عجیب مسئولان برای ناکامی: ارتفاع از سطح دریا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید