بنای تاریخی قلعه تل در باغملک بازسازی و بهسازی شد

به گزارش وبلاگ همصحبت، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، بنای تاریخی قلعه تل در باغملک بازسازی و بهسازی شد.

بنای تاریخی قلعه تل در باغملک بازسازی و بهسازی شد

شرکت نمایندگان این طرح بازسازیی با خدماتی که در توان دارند، به بازسازی این اثر ارزشمند کمکهای بسیاری کردند.

مصالح بکار رفته در ساخت این قلعه شامل گچ سنگ، خشت و آجر است و برخی از دیوارهای آن از قلوه سنگ های کف رودخانه ساخته شده که به شکلی نامنظم بر روی هم قرار دارند. این نوع سازه الهام گرفته از دیوار چینی های دوره ساسانی است و در ورودی این قلعه هشتی واقع شده است که در اصل ورودی قلعه و اتاق انتظار مراجعه نمایندگان به این بنای تاریخی بوده است.

از این قلعه برای فرماندهی قشون استفاده میشد. وصف این قلعه و حیات اجتماعی درون و بیرون آن که نشانی از سکونت در این شهر را به همراه دارد، در سفرنامه سر هنری لایارد (شهروند انگلیسی) آمده است. در این سفرنامه تنها اشاره اندکی به جمعیت ساکن در خارج قلعه که باید افراد غیرمرتبط با خاندان خان باشند شد.

قلعه دارای چهار برج و به شکل مربع ساخته شده و در یکی از زاویه های آن یک عمارت چهار ضلعی احداث شده بود که در طبقه فوقانی آن لامردون یا مهمانخانه قرار داشت. در طبقه تحتانی راهرو مسقف طویلی این ساختمان را به محوطه مرکزی قلعه متصل میساخت. قلعه دارای 2 حیاط بود که قسمت بیرونی جهت مهمانان و مستخدمان و گارد محافظ و قسمت داخلی مخصوص خانواده خان شامل خانواده محمدتقی خان و برادرش آکلب علی بود.

این قلعه بلندترین نقطه و گویاترین نشانه شهر برای تازه واردان به شهر یا مسافرانی است که از مسیر ارتباطی اهواز به اصفهان عبور می نمایند. در پای این قلعه رودخانه ای وجود دارد که آب چشمه هایی را به رودخانه گلال انتقال می دهد. این رودخانه منبع تامین آب اراضی فراوانی در قلعه تل و بوگری است که عمدتا زیر کشت صیفی جات و برنج هستند. روستای بوگری که اینک به شهر قلعه تل بسیار نزدیک شده، یکی از نقاط سرسبز و خوش عطر دشت قلعه تل است.

یکی از چشمه های مسدود شده در پای این قلعه از قدیم مهمترین منبع تامین آب ساکنان بود و تا مدتها آب پاک و گوارایی داشت.

منبع: همگردی

به "بنای تاریخی قلعه تل در باغملک بازسازی و بهسازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بنای تاریخی قلعه تل در باغملک بازسازی و بهسازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید