آنالیز آگهی های کبوتر در پلتفرم دیوار به مناسبت روز جهانی صلح
به گزارش وبلاگ همصحبت، روز 21 سپتامبر /30 شهریور، روز دنیای صلح است و کبوتر سفید از اصلی ترین نمادهای این روز است. اما چرا کبوتر تبدیل به نماد صلح شد؟ پاسخ احتمالا اینجاست؛ از اساطیر یونان باستان تا فرهنگ مردم آمریکای جنوبی، از روایت های مذهبی مانند خاتمه طوفان نوح تا تعمید مسیح که در نقاشی معروف لئوناردو داوینچی هم به تصور کشیده شده، از رها کردن کبوتر در مسابقات دنیای المپیک (تا سال 1988) و آزادسازی کبوتر در مراسم های عروسی تا به پرواز درآوردن این پرنده در مراسم دفن مردگان در فرهنگ بسیاری از مردم دنیا، همه نشان می دهد که کبوتر در بیشتر منطقه ها دنیا به عنوان نمادی از صلح و عشق پذیرفته شده است. علاقه انسان ها به پرورش کبوتر هم احتمالا ریشه در همین داستان های اساطیری و تاریخی دارد. پرورش کبوتر در ایران نیز مانند بسیاری از دیگر کشورهای دنیا، علاقمندان پروپاقرص و فراوانی دارد. آنقدر که دامنه فعالیت شان به دنیای آنلاین هم کشیده شده است.
به مناسبت روز جهانی صلح نگاهی انداخته ایم به آمارهای مرتبط با کبوتر در آگهی های دیوار، آگهی هایی که نشان می دهد کبوتر در ایران علاقمندان و دوست داران زیادی دارد.
کبوتران محبوب
آگهی های کبوتر در پلتفرم دیوار در زیردسته پرنده منتشر می گردد. این زیردسته خودش زیرمجموعه ای از آگهی های حیوانات است که در دسته اصلی فراغت و تفریح قرار گرفته است. شاید باورش برای بسیاری از ما سخت باشد که در نیمه نخست سال جاری، بیش از 230 هزار آگهی گذار در کل کشور در این زیردسته آگهی کبوتر یا کفتر منتشر نموده اند و هر یک از آگهی هایشان به طور میانگین 768 بار دیده شده است. مقیاس این عدد وقتی دستمان می آید که بدانیم در سال گذشته میانگین بازدید از هر آگهی در کل دسته های دیوار نزدیک به 450 بار بوده است.
کبوتردوستان بیشتر اهل کدام منطقه ها ایرانند؟
آگهی گذاران در خراسان رضوی بسیار بیشتر از سایر استان ها کبوتر آگهی نموده اند. بعد از خراسان رضوی در رتبه های بعدی از نظر تعداد آگهی تهران و اصفهان قرار دارند.
اما اگر نسبت به جمعیت بسنجیم، استان های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی در رتبه های اول و دوم انتشار آگهی کبوتر قرار خواهند داشت و خراسان رضوی به جایگاه سوم خواهد رفت. در میان شهرها، به ترتیب زابل، نیشابور و گناباد در مقایسه با جمعیت شان بیش از سایر شهرهای ایران آگهی کبوتر منتشر نموده اند.
این آگهی ها، برای کاربران بعضی از منطقه ها ایران بسیار مجذوب کننده است. خوزستانی ها به صورت میانگین بیشترین بازدید را از آگهی های کبوتر داشته اند. پس از آنها، تهرانی ها و اهالی استان فارس رتبه های بعدی را در اختیار دارند.
در جستجوی نماد صلح
کبوتر در سال گذشته سومین کلمه پرتکرار بوده که کاربران در نوار اصلی دیوار جستجو نموده بودند. نگاه دقیق تری به زیردسته پرنده نشان می دهد مقدار محبوبیت انواع کبوتر و کفتر بسیار فراتر از این هاست.
در میان 1000 کلمه و عبارت پرجستجو در این زیردسته نام انواع این پرنده (که بسیار متنوعند و لیست بلندبالایی تشکیل داده اند) ظرف همین شش ماه گذشته نزدیک به 49 میلیون بار جستجو شده است. علاوه بر این، کاربران صرفا خود کلمات کبوتر و کفتر را مجموعا بیش از 31 میلیون بار جستجو نموده اند. فقط همین تعداد، نزدیک به 2 برابر جستجوی انواع عبارات و کلمات مرتبط با عروس هلندی است که از پرجستجوترین حیوانات دیوار و از پرندگان تزیینی بسیار محبوب در ایران است.
کبوتر کالا نیست!
همه این داده ها نشان می دهد کاربران بسیاری در دیوار در جستجوی کبوترند. اما اعداد و ارقام این جستجو ها به معنای انتشار آگهی و عرضه کبوتر در این ابعاد نیست. به نظر می رسد بسیاری از جستجوها صرفا جنبه فراغت و تفریح داشته باشد. به علاوه، از نظر دیوار، حیوانات کالا نیستند و این پلتفرم با خرید و فروش آن ها کاملا مخالف است و این نکته را به کاربرانش در صفحه هر آگهی در زیردسته حیوانات گوشزد می نماید. امیدواریم همه هموطنانی که قصد نگهداری از این حیوانات را دارند، به جای خرید، سرپرستی آن ها را به عهده بگیرند.
منبع: فرارو