بحران مالی عربستان با لغو حج

به گزارش وبلاگ همصحبت، پس از آنکه مقامات عربستان سعودی به خاطر پاندمی ویروس کرونا برگزاری مراسم حج را لغو کردند، مکان های مذهبی خالی، چادرهای خالی زائران، هتل های خالی، یک خلوتی خیره کننده و نگرانی ها نسبت به مسائل مالی، تصویر کنونی شهر مکه است که معمولا شلوغ و پر از جنب و جوش بود.

بحران مالی عربستان با لغو حج

به نقل از خبرگزاری فرانسه، مکه، مقدس ترین شهر مسلمانان معمولا برای مراسم سالانه حج میزبان میلیون ها زائر از سراسر دنیا بود اما مقامات عربستان سعودی سال جاری زائران خارجی را از سفر به مکه و انجام فریضه حج که برای اواخر ژوئیه برنامه ریزی شده بود، منع کردند.

چادرهای خالی زائران

به طور کلی حج عمره و تمتع 12 میلیارد دلار عایدی برای مکه به همراه دارد که اقتصاد این شهر را با جمعیتی برابر با دو میلیون نفر زنده و پررونق نگه می دارد.

رونق ساخت و ساز در سال های اخیر باعث ساخت مراکز خرید، آپارتمان ها و هتل های لوکس با منظره مشرف به کعبه شده است. اما از زمانی که پاندمی کرونا به عربستان رسیده، بیشتر این مکان ها خالی بوده اند.

ویروس کرونا که شدیدا به شهر مکه آسیب زده، به کسب و کارهای مرتبط با زیارت از جمله صدها هزار شغل از آژانس های مسافرتی گرفته تا مغازه های سوغاتی فروشی نیز به شدت لطمه وارد نموده است.

لغو حج به سازمان های برگزارکننده حج در کشورهای دیگر نیز لطمه زده است.

مقامات عربستان در ماه مارس برگزاری حج عمره را که هر زمانی می تواند برگزار گردد، به حالت تعلیق درآوردند. سپس در تصمیمی بسیار حساس اعلام کردند که تنها حدود یک هزار زائری که در حال حاضر در کشور عربستان حضور دارند می توانند مراسم حج تمتع را به جا آورند. این بخش بسیار کوچکی از 2.5 میلیون زائری حساب می گردد که در سال گذشته در مراسم حج شرکت کردند.

در حال حاضر بیش از 178 هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا و 1511 مورد قربانی براثر ابتلا به این ویروس در عربستان تائید شده است که بالاترین آمار در بین کشورهای حوزه خلیج فارس محسوب می گردد.

این مساله به دنبال کاهش شدید بهای نفت و ضررهای به وجود آمده به خاطر ویروس کرونا اجرا شده که به برنامه های ریاضتی و مسائل مالی دامن زد.

منبع: ایران آنلاین

به "بحران مالی عربستان با لغو حج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران مالی عربستان با لغو حج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید