با توربین های بادی ایران ساخت، انرژی پاک در شبکه سراسری برق جاری شد

به گزارش وبلاگ همصحبت، مزایای انرژی های تجدیدپذیر و بعلاوه جهت­ گیری کشور در حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت از جمله دلایل و ضرورت­ های فراوری دوربین های بادی است.

با توربین های بادی ایران ساخت، انرژی پاک در شبکه سراسری برق جاری شد

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ همصحبت، مهمترین کارکرد توربین های بادی، فراوری انرژی برق است به همین علت توربین های بادی همیشه مورد توجه جوامع مختلف دنیا واقع شده است.

فعالان فناور داخلی، در شرایطی دانش فراوری توربین های بادی را به دست آوردند که احتیاج داخل کشور، با واردات این محصول یا مونتاژ آن در کارخانه های داخلی صورت می پذیرفت.

توربین بادی 250 کیلووات ایران ساخت که جزو توربین های بادی میانه محسوب می شوند، در داخل کشور فراوری و به بهره برداری رسید. توربینی که بحث طراحی و فراوری آن به صورت کامل در شرکت صنایع پیشرفته هواخورشید مشهد به انجام رسیده است.

با هدف بومی سازی و ایجاد دانش فنی، مراحل طراحی، تامین تجهیزات، ساخت پره و فرآیند انتقال و نصب تماما در داخل کشور انجام شده است. این توربین هم اکنون در سایت بادی بینالود نصب شده و برق حاصل از آن به شبکه سراسری کشور تزریق می گردد.

ضرورت فراوری توربین های وطنی

تا سال 2050 حدود 75 درصد کل ظرفیت نیروگاهی دنیا فقط به وسیله نیروگاه های بادی و خورشیدی تامین خواهد شد. از طرفی عدم توسعه ظرفیت نیروگاهی سوخت فسیلی کشور، که به صورت خاموشی های مکرر در شهر های مختلف منعکس شده است، ضرورت حرکت به سمت ایجاد تنوع در تامین انرژی را بیش از پیش نشان می دهد.

توربین بادی 250 کیلووات با بهره گیری از یک راه چاره ارزان برای ورود و حضور در این حوزه مجذوب کننده مالی در آینده نزدیک است که مناسب استفاده در منطقه ها با سطح باد بالا است.

از جمله مزایای این توربین می توان به مالی بودن آن در مقایسه با توربین های مگاواتی اشاره نمود. توربین 100 کیلووات برای فراوری برق پراکنده به وسیله مصرف کننده ارزان است، ولی توربین 250 کیلووات می تواند در تونل های بادی برای فراوری برق انبوه مورد استفاده قرار گیرد؛ لذا بازار فروش برای توربین 250 کیلووات بسیار مناسب است.

دوستدار محیط زیست

مهمترین مزیت فنی این طرح با نمونه های خارجی، طراحی بومی متناسب با اقیلم ایران است که ملاحظات مربوط به زلزله و محدودیت های حمل و نقل و نصب را در نظر گرفته است. این طرح که مشابه داخلی ندارد، انرژی فراوری سالانه آن معادل 976 مگاوات ساعت در سال است.

این توربین مزایای زیست محیطی بسیاری نیز دارد که از مهمترین آن ها می توان به کاهش گاز های آلاینده، صرفه جویی حاصل از پیشگیری خسارات فراوری گاز های آلاینده و صرفه جویی در سوخت اشاره نمود.

این طرح در زمان ساخت سبب اشتغال مستقیم 45 تا 50 نفر شده است. در مرحله کنونی نیز 3 نفر در نگهداری، تعمیر، دیتابرداری و تست های اولیه توربین مشغول به فعالیت هستند.

برای اجرایی شدن این طرح کلان ملی فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی 3 فاز، تسهیلاتی به ارزش 12 میلیارد ریال با حق تنفس، به وسیله صندوق زیست فناوری پرداخت نموده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "با توربین های بادی ایران ساخت، انرژی پاک در شبکه سراسری برق جاری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با توربین های بادی ایران ساخت، انرژی پاک در شبکه سراسری برق جاری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید