افزایش نرخ پروازهای داخلی و خارجی و نبود بلیت های کمتر از 250 هزار تومان

به گزارش وبلاگ همصحبت، در پی افزایش قیمت دلار، نرخ پروازهای داخلی و خارجی به طور چشمگیر افزایش یافته است.

افزایش نرخ پروازهای داخلی و خارجی و نبود بلیت های کمتر از 250 هزار تومان

چند روز پس از ابلاغ سیاست های نو ارزی به ایرلاین های ایرانی، از بازار بلیت های داخلی می توان متوجه شد که قیمت همه پروازهای داخلی و خارجی افزایش یافته است.

در طول سال هایی که از اجرایی شدن طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما می گذشت با توجه به بالا بودن تعداد انتخاب های مسافران برای سفر در راستاهای داخلی همیشه ایرلاین ها کوشش می کردند در کنار برنامه ریزی برای سودآوری شرکت های خود شرایط را برای رقابت با دیگر ایرلاین ها نیز حفظ نمایند و به این ترتیب عملا نرخ بلیت پروازهای داخلی افزایش داDمی را تجربه نمی کرد.

در طول این سال ها در ایام پیک سفر یا روزهای خاص که تقاضای مسافران برای راستاهایی افزایش می یافت، قیمت ها در بسیاری از خطوط هوایی قیمت میانگین 150 هزار تومانی داشت و حتی در بسیاری از روزها خواستار بلیت های یکطرفه قیمت کمتر از 100 هزار تومان را تجربه می کردند.

همه این اقدامات برای رونق گرفتن بازارهای فروش بلیت داخلی و حتی رقابت صنعت هوایی در بخشی از راستاها با جاده بود. همه این ها سیاست های ایرلاین های ایرانی برای جذب مسافر بود.

اما در روزهای گذشته و با توجه به ابلاغ سیاست های نو ارزی شرکت های هواپیمایی ایرانی که حدود 60 درصد از هزینه های خود را با ارز انجام می دهند، مجبور شدند دلار را به جای 4200 تومان حدود 9000 تومان بخرند و به این ترتیب بخش قابل توجهی از هزینه های شرکت های ایرانی حدودا دو برابر شد.

در مرحله اول تاثیر این موضوع در بازارهای بین المللی و پروازهای خارجی آشکار شد زیرا چند برابر شدن قیمت بعضی راستاها از نتایج این افزایش دلار بود. اما اکنون بازار بلیت پروازهای داخلی تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است: قیمت های راستا پروازی از تهران به سمت شهرهای پر تقاضا مانند مشهد، شیراز، تبریز، بندرعباس، اهواز و جزیره کیش در طول روزهای گذشته افزایش قابل توجه داشته است تا جایی که در تمامی این راستاها بلیت یک طرفه با نرخ کمتر از 250 هزار تومان را نمی توان یافت.

برای مسافرانی که تمایلی به پروازهای صبح زود ندارند باید از پروازهایی با نرخ بیش از 300 استفاده نمایند. در بسیاری از راستاها تعداد قابل توجهی از بلیت در مرز 500 هزار تومان عرضه می گردد.

در مناطقی نظیر چابهار یا عسلویه که پروازهای کمتری دارند افزایش نرخ پرواز بیشتر است و مقرون به صرفه ترین بلیت در این راستاها از حدود 300 هزار تومان شروع شده وبه بالاتر می رسد.

در چنین شرایطی و با توجه به ثابت ماندن نرخ بنزین در ایران احتمالا صنعت هوایی کشور توان رقابت با دیگر عرصه های حمل و نقل را از دست می دهد و باید به فکر سیاست های جایگزینی برای آن بود.

در طول روزهای گذشته پروازهای بین المللی چه برای ایرلاین های داخلی و چه برای خارجی ها افزایش نرخ چشمگیری داشته است.

به اعتقاد دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی چنانچه این شرایط ادامه پیدا کند به احتمال زیاد تقاضای سفر به مقدار زیاد کاهش خواهد یافت.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "افزایش نرخ پروازهای داخلی و خارجی و نبود بلیت های کمتر از 250 هزار تومان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش نرخ پروازهای داخلی و خارجی و نبود بلیت های کمتر از 250 هزار تومان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید