از جناب داستایوفسکی چه خبر؟

به گزارش وبلاگ همصحبت ، این کتاب شامل 9 داستان کوتاه از داستایوفسکی است که بعضی از آنها به تنهایی و مستقل منتشر شده و منشا اقتباس و تولیدات سینمایی نیز بوده اند.

از جناب داستایوفسکی چه خبر؟

خط مشترک میان تمام این داستان ها که البته جزو دغدغه های همیشگی نویسنده نیز بوده، کوشش برای جست وجو و کشف حقیقت در دنیا است.

داستایفسکی در تمام داستان های بلند و کوتاه خود در پی جست وجوی حقیقت در جایی خارج از افکار و عقاید جاری در جامعه است. حقیقتی که او در قالب داستان هایش در پی آن است نه از دل باورهای کهن و بومی مردم و نه در دل باورهای روشنفکران زمانه قابل دسترسی است.او راه دیگری را پیشنهاد و جست وجو می نماید که مهمترین عنصر آن رجوع چند باره به نفس و ذات طبیعی و سالم انسانی است. از همین روست که او در بعضی از داستان هایش استدلال می نماید که فراموش کردن موازین اخلاقی و انسانی به خاطر افکار آزادیخواهانه به نوعی به تمامیت خواهی و استبداد بدتر از گذشته منجر می گردد و به همین علت به خود اجازه می دهد تا نسبت به افکار و اندیشه های روشنفکران هم عصر خود با دیده تردید بنگرد و البته راهی را برای این تیزبینی و تردید می گشاید که تا به امروز نیز اندیشمندان منحصر به خود را دارد.

داستایوفسکی به باور بعضی منتقدان، فیلسوفی است که بر روانشناسی شخصیت هایی که خلق می نماید کاملا تسلط دارد و ریشه دلهره ها و ترس ها، اضطراب و خشم ها، حسرت و اندوه ها و ناکامی و ناامیدی آنها را به خوبی می داند. بخشی از این موضوع با تجربه زیسته او در سال های حیاتش و شیوه کشف سوژه ها و بن مایه های داستانی اش ارتباط دارد؛ یک محکوم به حبس به خاطر کشتن پدرش نطفه داستان برادران کارامازوف را در فکر او می سازد و چهار سال زندگی در حبس و همصحبتی با مجرمان موجبات نوشتن خاطرات خانه مردگان را فراهم می نماید.

9 داستان کوتاه این کتاب نیز از همین رهگذر به گونه ای انتخاب و در کنار هم قرار گرفته تا شوریدگی درونی او برای کشف حقیقت و ساختار انتخاب انسانی در مواجهه با چند راهی های زندگی را بازگو کند.

انتشارات بوستان کتاب این اثر را در 224 صفحه و قیمت 145 هزار تومان عرضه نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "از جناب داستایوفسکی چه خبر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از جناب داستایوفسکی چه خبر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید