کشف آثاری از یک امپراطوری باستانی در پرو

به گزارش وبلاگ همصحبت، باستان شناسان دانشگاه ایلینویِ شیکاگو مجموعه معبدی را کشف نموده اند که 1200 سال پیش به وسیله امپراطوری واری (Wari) در پروی جنوبی ساخته شده است.

کشف آثاری از یک امپراطوری باستانی در پرو

وبلاگ همصحبت | واری (Wari) تمدنی بود که در جنوب و مرکز آند و نواحی ساحلی پروی امروزی شکوفا شد. مردمان واری به زبان خودشان سخن می گفتند و فرشینه ها و بافتنی های زیبایی درست می کردند که تا به امروز به جا مانده اند و در موزه ها به معرض نمایش گذاشته شده اند.

به گزارش وبلاگ همصحبت ؛ واری که مرکز آن هوآری (Huari) بود از منابع طبیعی خود برای ساخت یک امپراتوری با مرکز های استانی استفاده کرد که با یک سیستم گسترده جاده ای به هم متصل می شدند. استراتژی های حفظ امپراطوری و سبک هنری آن ها احتمالاً تاثیر مهمی بر تمدن بعدی یعنی تمدن اینکا گذاشته است.

این یافته نیز یکی از چندین یافته اخیر در حوزه معابد D-شکل در سراسر پرو است؛ جایی که قبلاً توسعه و نفوذ دولت واری روشن نبود. یک مجموعه تشریفاتی، یک معبد دی-شکل، چندین ساختمان پشتیبان و یک سکوی ساخت و ساز بزرگ در جریان حفاری کشف شده اند.

همانطور که در مجله باستان شناسی مردم شناسی گزارش شده است، معبد دی-شکل روی یک سکوی بزرگ یادبود با سازه های مجاور آن ساخته شده که مقامات رسمی مذهبی واری و مردمان امپراطوری واری را در خود جای می داده است. دیوید رِید، نویسنده این مطالعه گفته است: یکی از موثرترین راه های گرد هم آوردن افراد در قالب یک امپراطوری به وسیله باور های مشترک و رسومات مذهبی بود. فضا های باز میدانی مرتبط با مجموعه معبد در پاکایتامبو به جوامع محلی اجازه می داد در گردهمایی های آیینی که به وسیله واری سازماندهی می شد، مشارکت نمایند.

مدل سه بعدی از مجموعۀ کشف شده بر اساس عکس های هوایی

دیوید رِید اشاره می نماید این رویداد های آیینی در حفظ اقتدار سیاسی در سرتاسر فواصل دور امپراطوری واری حیاتی بوده اند. به گفته محققان این مطالعه: مجموعه های معبد در تمدن های باستانی، به غیر از عملکرد مذهبی، نقش های حیاتی دیگری هم ایفا می کردند. معمولاً در آیین ها، مراسم و رویداد های سازمان دهی شده به وسیله نهاد های معبد با حمایت حکومت ها، فعالیت های سیاسی و مالی نیز سازماندهی می شدند. شاید ما به طور کامل ندانیم پاکایتامبو چگونه با اقتصاد سیاسیِ واری ادغام شد، اما مکان جغرافیایی و سوابق باستان شناسی آن اطلاعاتی را در این باره در اختیار ما می گذارند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید

به "کشف آثاری از یک امپراطوری باستانی در پرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف آثاری از یک امپراطوری باستانی در پرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید