نمایشگاه گلهای زنبق شهرستان محلات تا اواخر اردیبهشت فعال خواهد بود

به گزارش وبلاگ همصحبت، ایسنا/ براساس آخرین گزارشهای منتشر گشته، نمایشگاه گلهای زنبق شهرستان محلات تا اواخر اردیبهشت فعال خواهد بود.

نمایشگاه گلهای زنبق شهرستان محلات تا اواخر اردیبهشت فعال خواهد بود

دکتر محمد حسین عظیمی، معاون پژوهشی پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی شهرستان محلات درخصوص برگزاری هفتمین دوره نمایشگاه گلهای زنبق شهرستان محلات در پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات اظهار کرد: این نمایشگاه در فضایی به مساحت هزار متر مربع در محل نمایشگاه دائمی گلهای زنبق برپا شده و تا اواخر اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: این نمایشگاه حاصل 7 پروژه تحقیقاتی بوده که طی 15 سال اخیر اجرا شده است. زنبق های موجود به وسیله روشهای اصلاحی ایجاد شده که توانسته ایم طی 15 سال اخیر به 120 نوع یا ژنوتیپ از زنبق دست پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: زنبق های موجود دارای تنوع زیادی از نظر رنگ، ارتفاع و زمان گلدهی هستند. برخی از آنها پاکوتاه و ویژه گلدانی بوده، برخی نیمه بلند و برخی پابلند هستند که برای استفاده شاخه بریده مناسب هستند.

مجری پروژه زنبق توضیح داد: گل زنبق خشکی پسند بوده و شرایط بد آب و هوایی را تحمل می نماید و با توجه به شرایط جاری که با بحران کمبود منابع آبی روبرو هستیم، این زنبق ها می توانند جایگاه خود را در فضای سبز باز نمایند و در طراحی فضای سبز از آنها استفاده گردد.

وی گفت: در جهان 20 انجمن تخصصی وجود دارد که در حوزه اصلاح، تکثیر و پرورش این گل فعالیت می نمایند. زنبق علاوه بر خاصیت دارویی، در فرمولاسیون برترین ادکلن های جهان استفاده می گردد.

عظیمی اظهار کرد: در سطح بین المللی بیشترین تمرکز روی کاربرد دارویی این گل است، اما در کشور ما روی اصلاح نژاد این گل کار شده است که توانسته ایم به این 120 نوع دست پیدا نموده و نمایشگاه دائمی را در منطقه برپا کنیم که در حوزه خلیج فارس بی نظیر است. این ژرم پلاس ها (ذخایر ژنتیکی) در کشور منحصر بفرد بوده و برخی پتانسیل ورود به بازارهای بین المللی را دارند.

وی ادامه داد: روش های تکثیر این گل به وسیله بذر و ریزوم (ساقه زیرزمینی) است. هدف ما در برنامه های اصلاحی، دست پیدا کردن به بذر است. پس از اینکه بذرها کشت شد، ریزوم فراوری می گردد و این ریزوم ها می تواند در سطح وسیع کشت شده و به فراوری انبوه برسد.

وی اضافه کرد: از روش کشت بافت نیز میتوان استفاده کرد اما کار انجام شده، اقدام اصلاحی بوده و طی فرآیند چند ساله توانسته ایم این گلها را به تعداد وسیع تکثیر کنیم و این قابلیت وجود دارد که آن را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.

عظیمی گفت: پژوهشکده در حال حاضر بر روی 17 محصول مهم و استراتژیک در حوزه گلهای شاخه بریده، گیاهان آپارتمانی و پوششی بویژه چمن ها متمرکز شده است. با توجه به سیاست های کلان تحقیقاتی کشور، این پروژه ها در حال اجرا است.

وی ادامه داد: نتایج ارزشمندی در این حوزه بویژه در زمینه ژرم پلاسم ها (ذخایر ژنتیکی) بدست آمده و در پژوهشکده جمع آوری شده است. اکنون در حال ارزیابی تنش های شوری و خشکی هستیم که نتایج آن در آینده منتشر خواهد شد.

عظیمی اضافه کرد: در ارتباط با سایر گلها نیز در حال مطالعه بر روی بستر، آفات و بیماری ها هستیم که برخی از آنها به بخش خصوصی واگذار شده و از این دانش فنی در آن بخش استفاده می گردد. فعالیت در این عرصه می تواند توانمندی گل و گیاه شهرستان را افزایش دهد.

گلدهی زنبق ها به تدریج از 25 فروردین شروع شده و تا اواخر اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

منبع: همگردی

به "نمایشگاه گلهای زنبق شهرستان محلات تا اواخر اردیبهشت فعال خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه گلهای زنبق شهرستان محلات تا اواخر اردیبهشت فعال خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید