مکان های دیدنی و گردشگری دهدشت Dehdasht

به گزارش وبلاگ همصحبت، در این مقاله از وب سایت گردشگری خبرنگاران شما را با مکان های دیدنی و گردشگری دهدشت آشنا خواهیم کرد . در ادامه مطلب همراه ما باشید.

مکان های دیدنی و گردشگری دهدشت Dehdasht

بلیط هواپیما در طاهاگشت

دهدشت شهری در غرب استان کهگیلویه و بویراحمد و مرکز شهرستان کهگیلویه است با ماهیت اقلیمی و جغرافیایی خاص که اب و هوایی معتدل در چهار فصل سال دارد.کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ قرار دریافت در زاگرس مرکزی و دارا بودن کوهستان های مرتفع و بهم پیوسته دارای شگفتی های طبیعی و زمین شناختی متنوعی است. شهر دهدشت دو بخش بافت قدیمی و جدید دارد. بافت نوین که در دهه 40 شمسی پایه گذاری شده است، هم اکنون ساختمان هایی با مصالحی همچون آجر، بتن و فوم دارد و بافت قدیم که چند صد سال تاریخ را در خود جای داده، بیشتر با مصالح گچی و ساروج ساخته شده است.

بافت تاریخی شهر دهدشت مهمترین و کهن ترین اثر تاریخی در این شهرستان است که گنجینه ای از معماری اسلامی دوران صفویه به شمار می رود.این بافت که بر اساس دست نوشته های تاریخی به دستور اردشیر بابکان و به یاد فرزندش شاپور، بلاد شاپور نام گرفت، در ضلع جنوبی شهر کنونی دهدشت به وسعت 50 الی 60 هکتار قرار گرفته است. بلاد شاپور شهری مذهبی و تاریخی است که در آمیختگی هنر و مذهب باعث خلق شاهکارهای شگفت انگیزی در آن شده است. وجود هفت امامزاده، دو مدرسه، یک کاروانسرا، چهار مسجد، بازاری بزرگ و منازل مسکونی گواه بر این مطلب است.

حمام تاریخی کهیار

حمام تاریخی کهیار در غرب بافت تاریخی شهر دهدشت و در مجاورت کاروانسرا واقع شده است. بنا شامل گرم خانه، میان در و رختکن است و ورودی آن در بخش جنوبی تعبیه شده است. ورودی به شکل زیبا و با اجرای مقرنس کاری ساخته شده است.حمام تاریخی کهیار در مالکیت سازمان میراث فرهنگی است و 1200 متر مربع مساحت دارد. این بنا به شماره 3555 در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

غار نزل

غار نزل در شهرستان چرام واقع در استان کهگیلویه وبویراحمد که در 45 کیلومتری جاده دهدشت یاسوج در پشت کوه نور در منطقه سردسیری جوی خانه که محل ییلاق عشایر ایل نوئی از ایلات بزرگ و تاریخی استان کهگیلویه می باشد واقع شده است. در سالهای گذشته تعدادی از غارنوردان ادعا داشته اند که توانسته اند به قسمتهایی از این غار ناشناخته ورود نمایند و پس از 16 ساعت کوشش در نهایت تا عمق حدود 210 متری پیشروی داشتند.غار نزل شامل دو حلقه چاه طبیعی است که محل جمع شدن سیلاب های عظیم زمستانی و آب ناشی از ذوب برفهای این منطقه می باشد. چاه شمالی نزل دارای دهنه ای به قطر 5 متر و عمق بیش از 60 متر می باشد که توسط آب راه های کوچکی به چاه جنوبی که در فاصله ای حدود 30متری آن واقع شده است متصل می شود. چاه جنوبی که دارای چند دهنه به قطرهای 10٬15و5 متر می باشد که عمیق ترین طول آن حدود 70متر می شود.

کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت

کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت و در کنار مجموعه حمام کاروانسرا، امامزاده ابراهیم و امامزاده جابر واقع شده است. بنای فوق از جمله آثار شهر دوره اسلامی صفوی است که با دو ورودی در شمال و جنوب ساخته شده است. بنا شامل حیاط و حجره های چهار طرف آن است. تعداد این حجره ها 38 عدد و برخی از آن ها به همدیگر راه دارند. بنا با سنگ و گچ که از معادن اطراف شهر تأمین می شده، ساخته شده است. کف حیاط با سنگ های لاشه ای بزرگ سنگ فرش شده و سطح حیاط اندکی پایین تر از کف حجرات است. در حیاط چاه آبی برای تأمین آب موردنیاز کاروانیان به چشم می خورد. حجره ها با طاق های جناغی پوشش داده شده و همگی یک ایوان کوچک در جلوی خود دارند. در داخل ایوان ها طاقچه هایی برای گذاشتن اشیا و نیز دودکش تعبیه شده است. یک راه پله مارپیچ در ضلع شمالی ارتباط حیاط با پشت بام را تسهیل می نموده است.این کاروانسرا 1600 متر مربع مساحت دارد. کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت که در مالکیت سازمان میراث فرهنگی است، در سال 1379 با شماره 3551 در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

کتیبه تنگ پیرزال

از دیگر آثار تاریخی شهرستان کهگیلویه می توان به کتیبه تنگ پیرزال اشاره نمود که در فاصله 17 کیلومتری از شهر دهدشت در دهانه تنگه ای واقع شده است تاریخ آن به 1296هجری شمسی برمی شود و با خط ثلث نوشته شده است.این کتیبه اشاره به عبور اعتمادالدوله حاکم وقت کهگیلویه و بهبهان در دوره قاجاریه دارد که به طول شش کیلومتر ادامه دارد.

روستای شیخ هابیل از توابع بخش سرفاریاب چرام در فاصله 40 کیلومتری شمال شرق دهدشت در استان کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

منبع: تاپ تراول

به "مکان های دیدنی و گردشگری دهدشت Dehdasht" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکان های دیدنی و گردشگری دهدشت Dehdasht"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید