رویترز: کرونا و جنگ نفتی شرایط اقتصادی عربستان و امارات را تهدید می کند

به گزارش وبلاگ همصحبت، یک رسانه غربی در گزارشی، از چالش های مالی عربستان سعودی و امارات متحده عربی به دلیل کرونا و کاهش بهای نفت خبرداد.

رویترز: کرونا و جنگ نفتی شرایط اقتصادی عربستان و امارات را تهدید می کند

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ همصحبت، رویترز در گزارشی به بحران نقدینگی در عربستان سعودی و امارات اشاره کرده و نوشته است که کارشناسان پیش بینی می کنند در صورتی که قیمت نفت تا 30 دلار کاهش یابد کسری بودجه در عربستان سعودی به 22 درصد می رسد، و طبق ارزیابی موسسه استاندارد آند پورز، کسری بودجه امارت ابوظبی نیز طی سال جاری میلادی به 7.5% درصد خواهد رسید.

عربستان سعودی پروژه 100 میلیارد دلاری برای توسعه حرم مکی، را به دلیل مبتلا شدن دو نفر از کارکنان این پروژه به ویروس کرونا به حال تعلیق درآورده بود.

شرکت ساخت و ساز موبکو، که مقر آن در ریاض است، 25 ماه جاری طی یادداشتی به کارمندانش در شهرهایی مانند ریاض، مکه و مدینه مورده، به آنها ابلاغ کرده است که در نظر دارد به دلیل شرایط غیرقابل پیش بینی، که ناشی از ویروس کرونا است، دستمزدها را حدود 25 تا 50 درصد کاهش دهد.

یک منبع در شرکت بزرگ پیمانکاری خلیج(فارس)، که خواسته است هویتش فاش نشود، به رویترز گفته است که طی دو ماه گذشته هیچ یک از پروژه ها در عربستان سعودی تکمیل نشده است.

به منظور کاهش تاثیر شیوع ویروس کرونا، عربستان سعودی و امارات اعلام کردند که حدود 70 میلیارد دلار مشوق ارائه می دهند که طبق گزارش موسسه اعتبارسنجی فیچ، این رقم بیش از 10 درصد تولید ناخالص داخلی امارات و بیش از 4 درصد تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی را تشکیل می دهد.

از دست دادن شغل چیزی جدید در خلال بحران های نفتی در خلیج فارس نیست. عربستان سعودی و امارات هر دو شاهد کاهش چشمگیر اشتغال در نتیجه کاهش بهای نفت در سال 2015 بودند که به دلیل همین سقوط قیمت، هزینه های دولت نیز کاهش یافت.

به گفته بانکداران، نقدینگی بزرگ ترین چالش فوری است. دانیل هولیت رئیس بانکداری تجاری در بانک اچ اس بی سی- بزرگ ترین بانک اروپا- می گوید: مهم ترین چیز نگرانی درباره نقدینگی است. آیا ما پول کافی برای تجارت داریم؟

بهای نفت اخیرا با شیوع بیماری همه گیر کرونا در جهان، که به کاهش تقاضای نفت منجر شد، و نیز عدم توانایی کشورهای تولید کننده برای دستیابی به توافق و درگیری نفتی اخیر میان ریاض و مسکو، کاهش یافت.

در هفته های گذشته روسیه و عربستان بر سر تمدید توافق کاهش تولید نفت اوپک پلاس به توافق نرسیدند و در نتیجه، قیمت های نفت سقوط کرد. سپس سعودی ها در اقدامی انتقام جویانه، علاوه بر ارزان کردن قیمت نفت شان، تولید خود را به شکل چشمگیری بیشتر کردند. امری که به سقوط قیمت ها در یک مدت کوتاه منجر شد. سقوطی که از سال 1991 به این سو، بی سابقه بوده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "رویترز: کرونا و جنگ نفتی شرایط اقتصادی عربستان و امارات را تهدید می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویترز: کرونا و جنگ نفتی شرایط اقتصادی عربستان و امارات را تهدید می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید