خبرنگاران 25 بهمن ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

به گزارش وبلاگ همصحبت، استان ها - خبرنگاران - مسوولان وزارت بهداشت با اشاره به نشانه های جدید از خیز دوباره کرونا در کشور اعلام کردند که نگرانی از شروع پیک چهارم کرونا جدی تر و بیشتر از گذشته خودنمایی می نماید.

خبرنگاران 25 بهمن ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

آنالیز ها نشان می دهد که با توجه به رشد تعداد مراجعه بیماران سرپایی به مراکز درمانی و همچنین فرایند صعودی تعداد مبتلایان به بیماری کووید19 ، رنگ بندی کرونایی نقشه کشور تغییرات معناداری را به خود دیده است .

با قرمز شدن شرایط کرونا در هفت شهر اهواز، آبادان، بندر ماهشهر، دزفول، شادگان، شوشتر و کارون از استان خوزستان، رنگ قرمز از امروز (شنبه 25 بهمن) به نقشه کشور بازگشت.به صورتی که هم اکنون 9 شهرستان در شرایط قرمز، 39 شهرستان نارنجی، 228 شهرستان زرد و 172 شهرستان در شرایط آبی قرار گرفته اند .

تأکید مسوولان بهداشت و درمان کشور به رعایت پروتکل ها بر این اساس است که علی رغم ورود واکسن به کشور و احتمال آغاز واکسیناسیون همگانی در آینده نزدیک همچنان تنها راه مؤثر و قابل اعتماد در مقابله با این ویروس منحوس رعایت پروتکل ها و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی است.

افزایش تعداد شهرهای نارنجی و بازگشت بعضی شهرها و مناطق کشور به شرایط قرمز و در عین حال کاهش تعداد شهرهای آبی در هفته جاری نشان از شنماینده بودن شرایط کرونایی در کشور است و نباید با اقدام های سهل انگارانه این بیماری را به یک فاجعه تبدیل کرد .

به گفته مقامات بهداشتی در حال حاضر میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور شیب نزولی پیدا نموده و به 74.93 درصد رسیده است. این میزان در هفته های گذشته بیش از 80 درصد بود. شرایط حال حاضر تقریبا مشابه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در اواسط آبان ماه است.

بر اساس گزارش ها کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا تقریبا در تمام کشور مشاهده می گردد و این زنگ خطری برای هفته های پیش رو خواهد بود زیرا رابطه مستقیمی میان کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی و افزایش موارد ابتلا و پس از آن بستری و فوت به علت کووید 19 وجود دارد.

به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اکنون فرایند فوت در کشور نزولی است اما خیز جدید بیماری کرونا در بعضی استان ها آغاز شده و جای هشدار جدی دارد و بالاترین میزان شیوع بیماری را در استان خوزستان داریم که نیازمند مراقبت جدی است.

علیرضا رییسی درباره آخرین شرایط بیماری کووید 19 و مصوبات جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: در استان خوزستان متاسفانه 9 شهرستان در شرایط قرمز کرونا قرار دارند و این آژیر قرمز در خوزستان به صدا در آمده و حتما نیازمند مراقبت است.

وی ادامه داد: شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، کارون، هویزه، شادگان و شوشتر فرایند افزایشی بیماری را دارند. این شهرها در سطح کشور شرایط قرمز دارند و باید پروتکل های بهداشتی سخت گیرانه را رعایت نمایند تا این خیز بیماری را کنترل کنیم.

وی اظهار کرد: در آذربایجان غربی نیز فرایند ابتلا رو به افزایش است و پروتکل های بهداشتی و مراقبت ها باید جدی گرفته گردد. در حال حاضر هرمزگان نیز خیز بیماری را تا حدود زیادی کنترل نموده است. فرایند استان مازندران که صعودی بود، کنترل شده است. از 15 شهر نارنجی در مازندران، هشت شهر به شرایط زرد کرونا تغییر نموده و هنوز هفت شهر با شرایط نارنجی دارد.

رییسی افزود: استان گلستان و گیلان نیز همچنان نیازمند مراقبت شدید هستند. استان بوشهر نیز شیب ملایم رو به بالا دارد که به دقت بیشتری نیازمند است.

معاون وزیر بهداشت گفت: در مجموع 9 شهر قرمز، 39 شهر نارنجی، 228 شهر زرد و 172 شهر آبی داریم. همان طور که مشاهده می گردد، از تعداد شهرهای آبی کم شده و به تعداد شهرهای زرد و نارنجی افزوده شده است.

وی ادامه داد: در آذربایجان شرقی چهار شهر نارنجی، آذربایجان غربی پنج شهر، اصفهان دو شهر، خوزستان پنج شهر، خراسان جنوبی یک شهر، کرمان یک شهر، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان هر کدام سه شهر، گیلان هفت شهر، مازندران هشت شهر در شرایط نارنجی قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز شرایط کنونی استان خوزستان از نظر شیوع کرونا را ناگوار و بسیار نگران نماینده دانست و گفت:خروج از این شرایط نیازمند اقدام فوری و جدی دارد لذا از عموم مردم تقاضا داریم پروتکل های بهداشتی را رعایت نمایند.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان نیز در این باره گفت: موارد ابتلا به کرونا در این استان سیر صعودی به خود گرفته و همین امر موجب شد تا مجددا محدودیت های جدیدی در شهرستان ها اعمال گردد.

استاندار قم نیز با اشاره به آغازخیز جدید کرونا در بیشتر استان های کشور گفت: مبادا در سایه عادی انگاری و سهل انگاری، در قم نیز با موج جدید این بیماری روبرو شویم.

بهرام سرمست گفت: طبق گزارش ارائه شده ویروس جهش یافته انگلیسی دریک یا دو استان کشور مشاهده شده و این موضوع نگرانی ها در رابطه با شیوع این بیماری را بیشتر نموده است.

از استان آذربایجان غربی نیز خبر رسیده در حالیکه تا 20 روز گذشته تعداد بستری شدگان کرونایی در این استان 333 نفر بود، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گفت: طبق آخرین آمار، 443 بیمار با تشخیص سندرم حاد تنفسی در مراکز درمانی بستری بوده و اقدامات درمانی بر روی آنان در حال اجرا است.

دکتر جواد آقازاده افزود: در حال حاضر همچنین با افزایش 29 نفری نسبت به 20 روز گذشته، 135 نفر در مراکز درمانی تحت مراقبت های ویژه و با رشد 12 نفری در این مدت، 38 نفر نیز متصل به دستگاه ونتیلاتور هستند.

طبق آخرین آنالیز های اجرا شده، شرایط شیوع کرونا در پنج شهرستان استان آذربایجان غربی به صورت نارنجی درآمده است.

علی مصطفوی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی نیز گفت : نارنجی شدن شرایط بعضی شهرستان های این استان نشان دهنده کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی توسط شهفرایندان است.

وی افزود: در حال حاضر شرایط شهرستان های خوی و سلماس در شمال و میاندوآب، نقده و بوکان در جنوب آذربایجان غربی نارنجی است.

ارومیه به همراه شهرستان های مهاباد، پیرانشهر، سردشت، تکاب، شاهین دژ، اشنویه، چایپاره، شوط و ماکو نیز شرایط زرد دارند ولی شرایط آنها بسیار شنماینده بوده و با کمی سهل انگاری احتمال حرکت به سمت وضع نارنجی را دارند.

طی 2 هفته گذشته، 12 شهرستان آذربایجان غربی شرایط آبی داشت که با بی توجهی مردم به رعایت موارد بهداشتی، این فرایند به سمت وضع بدتر سوق یافته است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس نیز با ابراز نگرانی از فرایند رو به افزایش شمار افراد مشکوک و یا مبتلا به بیماری کووید 19 گفت که هم اکنون 107 بیمار کرونایی در بیمارستان های این شهرستان بستری هستند که 20 نفر بیشتر از اوایل هفته قبل است.

فرهاد بدیعی اظهارداشت: درصورت استمرار فرایند صعودی شمار مبتلایان به کرونا در گنبدکاووس احتمال تغییر شرایط کرونایی شهرستان از رنگ زرد به نارنجی در خاتمه هفته جاری وجود دارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس افزود: باتوجه به نظارت مستمر کارشناسان بهداشت بر نحوه رعایت شیوه نامه بهداشتی در تالارها، شماری از مردم، مراسم عروسی را در منازل خود برگزار می نمایند که آمار برگزاری این مراسم ها در چند هفته اخیر در سطح شهرستان افزایش یافته است.

بدیعی توضیح داد: برگزاری مراسم عروسی با تعداد زیاد مهمان در منازل با کمترین رعایت شیوه نامه بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک، مهمترین علت افزایش آمار بیماران کرونایی در گنبدکاووس است.

استاندار اصفهان نیز گفت: تغییر شرایط رنگ کرونایی در شهرستان های نطنز و اردستان زنگ خطر موج چهارم این بیماری را در استان به صدا در آورده و این هشدار جدی است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این باره گفت: میزان بستری بیماران دارای علائم کرونا در بیمارستان های استان نسبت به اوائل بهمن حدود 15 درصد رشد یافت و با خیز ملایم در حال افزایش است.

آرش نجیمی به رنگ بندی جدید شهرستان های استان اصفهان از بیست و پنجم بهمن اشاره و افزود: در رنگ بندی جدید، 2 شهرستان اردستان و نطنز در شرایط نارنجی (پر خطر) قرار گرفته است .

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه هفته قبل فقط یک شهرستان در شرایط نارنجی قرار داشت، گفت: این هفته تعداد شهرستان های نارنجی و زرد در استان اصفهان افزایش و آبی، کاهش یافت.

آخرین خبرهای کرونایی استان ها

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا به امروز یک میلیون و 510 هزار و 873 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 74 نفر از بیماران مبتلا به کرونا در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به 58 هزار و 883 نفر رسیده است.

سیما سادات لاری درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید 19 در کشور بیان نمود: از دیروز تا امروز 25 بهمن 1399 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 7 هزار و 120 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که 578 نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید19 در کشور به یک میلیون و 510 هزار و 873 نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 74 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 58 هزار و 883 نفر رسید.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران 25 بهمن ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 25 بهمن ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید