به دام انداختن نور با آهنربا

به گزارش وبلاگ همصحبت، دیجیاتو نوشت: با توجه به برهمکنش های قوی بین مغناطیس و نور، اکنون می توانیم امیدوار باشیم که روزی لیزرهای مغناطیسی ایجاد کنیم.

به دام انداختن نور با آهنربا

پاسخ های نوری آهن رباها برای توسعه لیزرهای مغناطیسی، دستگاه هایی با حافظه مغناطیسی- اپتیکی و بعلاوه کاربردهای نوظهور انتقال کوانتومی مهم هستند.

این تیم در مقاله تازه خود در نیچر، خواص یک آهنربای چند لایه را گزارش می نمایند که میزبان اکسیتون هایی با پیوند قوی است. اکسیتون ها شبه ذراتی با برهم کنش های نوری قدرتمند هستند. به همین علت این ماده به تنهایی قادر نیست نور را به دام بیندازد.

نور محبوس شده در داخل یک کریستال مغناطیسی که می تواند برهم کنش های مغناطیسی-اپتیکی آن را به شدت افزایش دهد.

همان طور که آزمایش های پژوهشگران نشان می دهد، پاسخ های اپتیکی این ماده به پدیده های مغناطیسی، نسبت به آهن رباهای معمولی قوی تر است.

دکتر فلوریان دیرنبرگر، نویسنده اصلی این مطالعه می گوید: از آنجایی که نور در داخل آهنربا به جلو و عقب بازتاب می نماید، تعاملات مغناطیسی واقعاً افزایش می یابد. برای مثال، وقتی یک میدان مغناطیسی خارجی به آن اعمال می کنیم، بازتاب نور نزدیک به فروسرخ بسیار تغییر می نماید و ماده اساساً رنگ خود را تغییر می دهد. این یک واکنش مغناطیسی- اپتیکی بسیار قوی است.

به طور معمول، نور چنین حساسیت شدیدی نسبت به مغناطیس از خود نشان نمی دهد. به همین علت است که کاربردهایی که از اثرات مغناطیسی- اپتیکی استفاده می نمایند، اغلب احتیاج به تکنیک ها و طرح های پیچیده حساس به تابش دارند.

یکی از نویسندگان این مطالعه نیز در خصوص اینکه چگونه پیشرفت ها می توانند برای مردم عادی مفید باشند، گفت: کاربردهای فناوری مواد مغناطیسی امروزه بیشتر به پدیده های مغناطیسی- الکتریکی مربوط می گردد. با توجه به این برهم کنش های قوی بین مغناطیس و نور، اکنون می توانیم امیدوار باشیم که روزی لیزرهای مغناطیسی ایجاد کنیم. بعلاوه ممکن است مفاهیم قدیمی حافظه مغناطیسی با کنترل اپتیکی را مورد بازنگری قرار دهیم.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "به دام انداختن نور با آهنربا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به دام انداختن نور با آهنربا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید