برنامه ریزی برای ساماندهی و ایجاد تحول در طاق بستان طی سال جاری

به گزارش وبلاگ همصحبت، ایسنا/ براساس آخرین گزارشات بدست آمده، برنامه ریزی برای ساماندهی و ایجاد تحول در طاق بستان طی سال جاری صورت گرفت.

برنامه ریزی برای ساماندهی و ایجاد تحول در طاق بستان طی سال جاری

محمد مهدی فیض آقایی، سرپرست پایگاه تاریخی طاق بستان با بیان اینکه از چند سال پیش ساماندهی مجموعه به منظور ثبت جهانی آن در دستور کار نهاده شده، اظهار کرد: هر چند در این سالها اقداماتی انجام شده، اما سال جاری اقدامات مهمی برای ایجاد تحول در این مجموعه را برنامه ریزی نموده ایم.

وی یکی از برنامه های مهم برای ساماندهی این مجموعه را مناسب سازی آن برای معلولان خواند و اضافه کرد: مطالعات اجرای این طرح از سال گذشته شروع شده و امیدواریم سال جاری بتوانیم آن را اجرایی کنیم.

سرپرست پایگاه ملی طاق بستان که به تازگی به این سمت منصوب شده در ادامه گفت: بعلاوه طی سال گذشته اصلاحاتی در نورپردازی محوطه انجام شد و کار نورپردازی تخصصی طاق ها هم در دستور کار واقع شده است.

وی گفت: به منظور اجرای این پروژه، سال گذشته با همکاری یکی از برترین شرکتهای مشاوره کشور، کار مطالعاتی آن انجام گرفت و در صورتی که سال جاری اعتبارات لازم تخصیص پیدا کند، طاق های این مجموعه باستانی نورپردازی ویژه خواهند داشت.

به گفته این مسئول، طراحی مبلمان محیطی و ساماندهی 12 هزار متر چمن طاق بستان هم در حال اجرا است.

وی در ادامه در مورد برنامه های انجام شده برای بازسازی درخت رحمت گفت: سال گذشته مکاتباتی با ثبت آثار طبیعی وزارت میراث فرهنگی انجام و مقرر شد یک کارشناس از وزارتخانه به منظور آنالیز نحوه بازسازی این درخت کهنسال 500 تا 600 ساله به کرمانشاه بیاید.

سرپرست پایگاه ملی طاق بستان گفت: باتوجه به طولانی شدن فرآیندهای طی شده برای اجرای این برنامه و فرارسیدن فصل بهار مقرر شد اجرای آن را به زمان خواب درخت یعنی در پاییز و زمستان موکول کنیم.

وی در ادامه در مورد چرایی اجرایی نشدن برنامه چاپ تمبر طاق بستان هم گفت: مکاتباتی را در این رابطه با اداره کل پست استان انجام داده ایم و منتظر همکاری آنها هستیم.

فیض آقایی گفت: تمام اقداماتی که به منظور ساماندهی این مجموعه تاریخی انجام می گیرد، در راستای یاری به ثبت جهانی آن است.

سرپرست پایگاه تاریخی گفت: مجموعه تاریخی طاق بستان سال 2007 در لیست موقت ثبت جهانی یونسکو نهاده شد اما پس از آن موضوع ثبت جهانی آن کمرنگ شد که طی چندسال اخیر کوشش کردیم دوباره ثبت جهانی آن را پیگیری و عزمی ملی برای تحقق این امر ایجاد گردد.

وی با تاکید بر اینکه طاق بستان پتانسیل ویژه ای برای ثبت جهانی شدن دارد، اضافه کرد: اگر این مجموعه به ثبت جهانی برسد، بدنبال آن بودجه مناسبی هم می تواند بگیرد که این مسئله زمینه را برای ایجاد تحولات چشمگیر در آن و جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی فراهم می نماید.

سرپرست پایگاه ملی طاق بستان در مورد شرایط دریاچه طاق بستان هم گفت: با توجه به گرم شدن هوا، طی هفته های گذشته حجم آب دریاچه کاهش پیدا کرد اما خوشبختانه هنوز خشک نشده است.

وی یکی از دلایل خشک شدن دریاچه طاق بستان را طی سالهای اخیر حفر چاه های عمیق در بالادست و پایین دست حریم مجموعه عنوان و توضیح داد: سال گذشته در عرض یک هفته حدود 30 سانتیمتر از حجم آب دریاچه کم شد که نشان می داد طی یک فرآیند طبیعی ناشی از گرمای هوا این اتفاق نیفتاده است.

فیض آقایی در ادامه به اهمیت چشمه ها و دریاچه طاق بستان اشاره و اظهار کرد: یکی از مهمترین عوامل شکل گیری اثر ارزشمند طاق بستان، وجود چشمه و سراب آن بوده و طاق بستان به تنهایی و بدون چشمه های آب آن چندان مورد توجه قرار نخواهد گرفت.

منبع: همگردی

به "برنامه ریزی برای ساماندهی و ایجاد تحول در طاق بستان طی سال جاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه ریزی برای ساماندهی و ایجاد تحول در طاق بستان طی سال جاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید