اهداف گردشگری غذایی با موضوع سفره گیلانی

به گزارش وبلاگ همصحبت، خوراک در صندلی خود نشان دهنده تفاوت های فرهنگی و همینطور تقویت کننده آنهاست. چگونگی و ماهیت فرهنگی آن بیانگر تفاوت های بسیار از سفره ای تا سفره دیگر است و این تفاوت ها ناشی از منشأ فراوری مواد غذایی، ذائقه ها و فرهنگ های گوناگون در تغذیه است.

اهداف گردشگری غذایی با موضوع سفره گیلانی

امروزه عادات غذایی به عنوان کلیتی پیچیده از فعالیت های آشپزی، تمایلات و علاقه مندی ها، آگاهی جمعی، اعتقادات، تابوها، موهومات وابسته با تهیه، طبخ و مصرف غذا و در یک کلام یک مفهوم فرهنگی غنی انگاشته می گردد. بر اساس گزارش سازمان دنیای جهانگردی، مهمترین عامل موثر در انتخاب مقصد جهانگردی، انگیزه های فرهنگی است، سپس طبیعت به عنوان عامل بعدی در مرتبه دوم قلمداد شده و غذا در صندلی سوم واقع واقع شده است. هرچند جهانگردی غذایی نسبت به دو عامل دیگر اهمیت کمتری دارد اما از جمله عناوین و سرفصل های نوین در عرصه جهانگردی دنیا شناخته می گردد که از بازاری با گردش مالی قابل توجه برخوردار است.

جهانگردی غذا تجسمی از ارزش های سنتی به شمار می رود که در بستر جهانگردی مدرن و امروزی متبلور شده و مورد استفاده قرار گرفته است. این نوع جهانگردی، مبین فرصتی است که جهانگردی را احیا نموده و آن را متنوع می نماید. علاوه بر این، موجب توسعه مالی محلی و بومی شده و به اشتغالزایی منجر می شوند. در حقیقت مردان و زنان علاقه مند به طبخ غذاهای سنتی در شهرها و روستای مختلف باید به عنوان کارآفرینان محلی نگریسته شوند که در صورت حمایت، می توانند علاوه بر نقش آفرینی در صحنه جذب جهانگرد موجب اشتغال زایی ناحیه ای شوند.

جهانگردی غذایی یکی از شاخه های جهانگردی سلامت است و سفره گیلانی به علت دارا بودن انواع پلوها، چلوهاو خوراک ها با آداب خاص پذیرایی که در ارائه آنها رعایت می گردد، می تواند به عنوان عنصر جذابی برای دنیاگردان مصرف گرایی که با غذا های آماده (فست فود) دچار یکنواختی شده اند و به دنبال به دست آوردن غذا های طبیعی و ارگانیک در جیره غذایی روزمره سفر می نمایند، نقش ایفا نماید.

محققان، سهم غذا در صنعت جهانگردی را حدود 15 درصد و میزان سهم خوراک از هزینه های سفر جهانگرد را به طور میانگین در حدود 150 تا 200 دلار برآورد می نمایند. همچنین به باور کارشناسان امر در کشور های مطرح جهانگردی علت بازگشت 86 درصد جهانگردان به مکانی که از قبل از آن بازدید نموده بودند، تجربه غذایی خوب و خاطره انگیز بوده است.

سفره گیلانی که از سال های دور تا امروز نماد برکت و سادگی بوده و به عنوان یک گنجینه کم نظیر ارزشمند محسوب می گردد، در صورت ترویج و احیای هدفمند می تواند در توسعه مالی و صنعت جهانگردی تاثیرگذار باشد. استان گیلان با داشتن انواع زیادی از غذاهای محلی قطب جهانگردی غذایی کشور محسوب می گردد و توانسته به عنوان شهر خلاق خوراک در فهرست شهرهای خلاق از سوی یونسکو به ثبت ملی برسد و یک گام اساسی به سوی یکی از مهمترین اهداف استان، یعنی برندسازی غذایی بردارد.

سفره گیلانی به دلیل شیوه های پخت و تهیه غذا با روش های منحصر به فرد و در عین رعایت اصول اسلامی، سهمی جدی و قابل توجه در بازار غذای حلال و البته جذب جهانگردان غذایی و علاقه مند به تجربه غذا های جدید دارد. گیلان یکی از غنی ترین سفره های کشور را در اختیار دارد و با تنوع غذایی برگرفته از ویژگی های طبیعی، آب و هوایی و فرهنگی منطقه، ظرفیت بسیاری برای جذب جهانگرد غذایی ایجاد نموده است.

بهره مندی از رسانه ها و فضای مجازی برای تبلیغ غذای بومی، فراهم کردن زمینه مشارکت مردم با اختصاص تسهیلات و آموزش های لازم، سازماندهی و برگزاری رویداد هایی با موضوع غذا و معرفی فعالان برتر این بخش به عموم از راه چاره های تقویت جهانگردی غذایی است. شاخه ای از صنعت جهانگردی که با ظرفیت های پربار و مؤثر موجود در ریشه فرهنگ غذایی استان گیلان می تواند در مقام یک صنعت مستقل در رشد جهانگردی و معرفی گیلان مثمر ثمر واقع گردد.

منبع: گردشبان

به "اهداف گردشگری غذایی با موضوع سفره گیلانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهداف گردشگری غذایی با موضوع سفره گیلانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید